1x2lotto

Utmaningarna för onlinespel

Spelindustrin står inför sin egen unika uppsättning utmaningar. Det är därför det är viktigt att lära sig så mycket som möjligt om det för att kunna använda de mest effektiva lösningarna.

Speldemografi

En sak är säker: hasardspel har förändrats de senaste åren. Men vad har förändrats exakt? Speciellt hur människor spelar och vem spelarna är. År 2020 förväntas yngre årtusenden och några Gen Z-representanter utgöra nästan hälften (40%) av spelkonsumenterna. Kanske inte förvånande, föredrar dessa unga spelare (18-21 år) att satsa digitalt; till stor del på deras mobiltelefoner. Men det betyder inte att den äldre generationen helt har gett upp sin vana för spel. Faktum är att spelare över 60 för närvarande spenderar mer än dubbelt så mycket som de gjorde för tio år sedan.

Bedrägeri förhindring

Tyvärr, med det ökade intresset för onlinespel har det också skett en ökning av it-brottslighet. Som sådan riskerar konsumenter av onlinespel att deras känsliga personuppgifter stjäls när de registrerar sig för ett konto.
Detta problem är så vanligt att enligt ThreatMetrix Gaming and Gambling Cybercrime Report är 1 av 20 nya onlinespelskonton bedrägliga. Medan botattacker under toppperioder svarar för nästan hälften av den dagliga speltrafiken.

Det kanske överraskande är att det riskabla inslaget i onlinespel faktiskt inträffar i början av en konsuments resa eftersom det innebär registrering och skapande av konto.

Det är därför det är oerhört viktigt att prata med din betalningsprocessor och fråga vilken typ av funktioner de kan erbjuda för att skydda ditt företag och dina kunders känsliga data från bedrägerier från första dagen.
Att hantera bedrägerier när det händer är inte lika effektivt som att förhindra det – det är därför det är så viktigt att hitta en betalningsleverantör som känner till de specifika behoven i din bransch och som kommer att implementera smarta anti-blufffilter som exakt skiljer dina legitima kunder från bedragare.

Å andra sidan, på myntet mot förebyggande av bedrägerier, kan bedrägeribekämpningsfilter bli alltför känsliga, vilket leder till en lägre betalningsacceptationsgrad, lägre omvandlingsfrekvenser och frustrerade kunder.

Detta är också något att tänka på, speciellt eftersom du har ett spelkonto för hasardspel online kommer du sannolikt att se en betydande ökning av betalningsvolymen på kort tid – vilket innebär att ditt handelskonto riskerar att bli falskt flaggat för bedräglig aktivitet.

Om detta händer kan ditt handelskonto vara tillfälligt låst, vilket innebär att dina kunder inte kommer att kunna genomföra affärer och du kommer inte att kunna utföra ditt företag.

För att komma runt detta problem, se till att din betalningsprocessor kan implementera smarta, automatiserade bedrägeribekämpningsfilter som är tillräckligt noggranna för att bara flagga 100% bedrägliga transaktioner. Detta säkerställer att alla dina legitima kunder sömlöst kan gå igenom kassaprocessen och därmed också skydda din intäktsström från förluster.

Lagar och administrativa bestämmelser

Den europeiska marknaden är den viktigaste marknaden för onlinespel och står för nästan hälften av den totala omsättningen. EU som helhet har dock inte en unik gemensam politik för onlinespel, och som sådan är regleringen av dessa aktiviteter det enskilda ansvaret för alla EU-medlemsstater.
Detta innebär att onlinespelhandlare måste hålla sig à jour med all utveckling inom sina geografiska marknader för att säkerställa att reglerna de följer inte blir föråldrade. Till exempel kräver brittiska och franska handlare som driver sin onlinespelverksamhet i nämnda regioner en nationell licens för att göra det.

Det finns dock några likheter mellan EU-länderna när det gäller regler för online-spelkontot. Framför allt är de strängaste reglerna på denna regionala marknad relaterade till Know Your Customer (KYC) och regler mot penningtvätt.

Som sådan måste varje konsument av onlinespel identifieras korrekt så att handlare och förvärvare kan bedöma penningtvätt och andra brottrisker som är förknippade med deras onlinekonto.

Och trots att USA är ett suveränt land skiljer sig reglerna för onlinespel också från stat till stat. Från och med 1992 blev det till exempel olagligt att satsa på sport på de flesta platser i Amerika.

Men de flesta betyder inte alla, och sportspel är fortfarande lagligt i vissa stater, nämligen New Jersey, Nevada och Delaware. Ändå är det ansvaret för onlinespel hanåterförsäljare att hålla sig väl informerade om förändringar i lagstiftningen som påverkar deras bransch.